blog boekfunding crowdfunding de ene vlekkesloos en de ander niet

Boekfunding bestaat inmiddels 2 jaar. In deze jaren zijn er tientallen crowdfunding­campagnes gestart; de één ging gesmeerd en binnen no-time succesvol werd afgerond, de ander die wat tegenslagen kende en een enkeling die helaas niet de eindstreep haalde. Maar waarom verloopt bij de ene de crowdfunding vlekkeloos en gaat het bij de ander soms moeizaam? Dit heeft met verschillende zaken te maken die we graag aan je toelichten in deze blog.

Crowdfunding is een goede voorbereiding

Een goed voorbereiding is het halve werk en dat geldt ook voor een crowdfunding-campagne. In de loop der jaren hebben we gemerkt dat sommige auteurs onvoorbereid een campagne starten. Wij plannen daarom altijd meetings in, al vóór de campagne daadwerkelijk start. Hierin vertellen wij je waar je allemaal aan moet denken voor en tijdens je campagne, wat wij van jou nodig hebben en wat we van je verwachten.

Jouw projectpagina

Wat zijn dan die zaken die wij van jou nodig hebben of die wij van je verwachten? Wij hebben een reeks content van jou nodig voor op de website voor jouw projectpagina. Denk aan een promotievideo, video’s die je deelt op social media tijdens je campagne, de synopsis van je boek een korte bio. Dit zijn de praktische zaken die we voorafgaand met jou doorlopen.

Je netwerk

Wat we ook van jou verwachten, is dat je je netwerk goed in kaart brengt al vóór je crowdfunding-campagne begint. Dit netwerk en het netwerk van deze mensen gebruik je om donateurs te werven voor je crowdfunding. Laat je netwerk weten dat je een crowdfunding gaat starten en maak een inventarisatie wie er zou doneren. Zo zie je veel beter of er een kans van slagen inzit. We merken dat wanneer auteurs dit niet doen, ze veel minder donateurs werven en de crowdfunding dus veel stroever verloopt.

Jouw eigen input

Daarnaast verwachten wij ook van je dat je voor de start al goed nadenkt over op wat voor manieren jij donateurs gaat werven tijdens je crowdfunding. Natuurlijk helpen wij je hierbij, maar door hier van tevoren al goed over na te denken, kom je niet voor verrassingen te staan tijdens de campagne. Wanneer auteurs niet na willen of kunnen denken over eigen input of ideeën, verloopt de crowdfunding ook een stuk stroever.

100% inzet voor crowdfunding

Iets anders wat we van jou verwachten, is een volle 100% inzet tijdens je campagne. Veel auteurs onderschatten hoeveel tijd en werk een crowdfunding kost. Onthoud dat dus goed; een crowdfunding campagne is iets waar je dagelijks mee bezig bent en je er niet ‘even’ bij doet. Heb je deze tijd en focus niet? Dan moet je overwegen of het wel verstandig is een crowdfunding te starten. We merken vaak dat wanneer een auteur de crowdfunding niet als prioriteit ziet en het enkel als bijzaak ziet, dat de kans van slagen een stuk kleiner is. Wanneer een auteur wél alle tijd en energie (en ook enthousiasme) erin steekt, is de kans van slagen een stuk groter.

Jij draait aan de knoppen van de crowdfunding

Tenslotte een ander belangrijk punt wat aansluit op het vorige punt, is dat jij aan de knoppen draait van jouw crowdfunding. Boekfunding is er voor en tijdens jouw crowdfunding om je te helpen door advies en tips te geven. Maar jij draait aan de knoppen. Dat betekent dus dat jij je netwerk aanspreekt, met ideeën komt, deelt op social media en offline promotie doet. Wanneer een auteur ervan uitgaat dat Boekfunding alles voor hen doet, loopt het spaak. Ook dit is dus goed om van tevoren te weten, zodat je niet voor verrassingen komt te staan.

Wat doet Boekfunding voor jou?

Zoals je leest zijn er een aantal belangrijke zaken waar jij aan moet denken voor en tijdens je crowdfunding-campagne. Maar wat doet Boekfunding voor jou? Wij bieden jou alle kennis en expertise op het gebied van crowdfunding en het uitgeven van je boek. Deze kennis en expertise delen wij met je tijdens wekelijkse meetings en in verschillende handige documenten. We geven je advies over het benaderen van je netwerk, geven tips en ideeën over social media posts en helpen je bij het opstellen van pakkende teksten. Zo maken wij ook een PR-plan voor jou met een social media planning. Wij bieden een platform en podium om jouw boek aan de wereld te laten zien.