Het belang van marketing als je jouw boek via crowdfunding financiert

Een boek schrijven en dan ook nog eens uitgeven is één ding, een boek verkopen valt of staat met goede marketing. Wat is die goede marketing dan en hoe werkt dat als je een boek uitgeeft? Daarover meer in dit artikel.

Fans verzamelen

In de meeste gevallen starten uitgevers met de boekverkoop als het boek bijna is uitgegeven of in schrijnende situaties pas nadat het boek op de markt is gekomen. Het blijft dan vaak bij een (voor)aankondiging van je boek. Hoe mooi zou het zijn als je tijdens het schrijfproces al je boek verkoopt? Huh, dat klinkt misschien vreemd in je oren maar het is echt mogelijk. Tijdens het schrijfproces kan jij de financiering regelen voor het uitgeven van je boek en ook alvast een schare ‘fans’, liefhebbers van jouw boek, om je heen verzamelen.

Als je jouw boek via Boekfunding laat crowdfunden, zetten wij met elkaar in op het ondertussen verzamelen van jouw potentiële kopers van je boek. En sterker nog. We verkopen ze ook al in de voorverkoop. Dat doe je met tegenprestaties waarbij de koper alvast jouw boek tegen een gereduceerd tarief koopt. Op die manier ontdek je ook wie je boek echt wil lezen. In eerste instantie raden we aan eerst bij familie en vrienden te beginnen. Daar zit namelijk al een gunfactor. Zij hebben intens met je meegeleefd en willen zien dat jouw boek er komt. Dan is er al gedoneerd. Vervolgens start je met je bestaande netwerk en heb je van tevoren in kaart gebracht hoe je dat aan zult vliegen. Zodat je niet voor verrassingen komt te staan. Het zou jammer zijn als je project niet slaagt natuurlijk.

Af en toe iets posten doet je marketing geen goed

Timing is alles bij marketing. Schrijf jij over een thema dat nieuwsgevoelig is? Dan is het goed dat je gebruik maakt van dit momentum om daarover te schrijven in de social media. Neem de lezer mee in het proces achter de schermen tot het moment van verschijnen. Mensen vinden het fantastisch als ze de auteur achter het boek leren kennen. Zorg dus voor een persoonlijke noot. Het helpt ook als je de regelmaat erin houdt. Af en toe iets posten en dan weer een weekje niet, doet de boekverkoop geen goed. Plan vaste dagen in voor je marketing of laat iemand het voor je doen.

Wat als er weinig donateurs zijn?

Natuurlijk hoop je dat jouw boek succesvol wordt en dan ook nog het liefst dat het een bestseller wordt. Als je al tijdens de crowdfundingscampagne merkt dat het niet vlot loopt, kan dat een signaal zijn. Het is vaak een graadmeter voor het toekomstige succes van je boek. Ga dan bij jezelf na of je, ondanks alle goede voorbereidingen:

  • Een onderwerp hebt dat uniek genoeg is (soms zien we echt open deuren voorbij komen waar geen eer meer aan te behalen valt);
  • Er iets bij jou in het proces stagneert;
  • Je een behoefte hebt gecreëerd die niet aansluit bij je doelgroep(en)?

Ondanks dat we vooraf met elkaar een doelgroepbepaling doen en een PR plan opstellen, kan het voorkomen dat de financiering niet rond komt. Alle donateurs krijgen dan hun geld weer terug en in goed overleg kijken we hoe het dan verder gaat.