alexander-dummer-aS4Duj2j7r4-unsplash

Geen idee waar jij moet beginnen bij het maken van je content voor jouw campagne? De Studio van Boekfunding kan jou hierbij helpen.

Een campagnevideo is namelijk een heel belangrijk en effectief instrument bij het promoten van je project. Met een eigen video kun je kort en krachtig je boodschap overbrengen en potentiele donateurs tot actie aanzetten; het funden van jouw boek. In de juiste vorm gegoten en gepubliceerd op de juiste kanalen kun je met jouw video jouw achterban enthousiasmeren.

Wat is belangrijk bij een video voor je project?

Eén van de belangrijkste dingen is het inspireren met jouw video, iets aanwakkeren bij de kijker. Bij een campagne komt meestal veel gevoel kijken. Je wilt mensen in beweging brengen met jouw belangrijke boek. Een video is hiervoor het perfecte medium. In een video kun je heel goed emotie aan een actie koppelen door eerst de ideale sfeer te creëren en vervolgens de potentiele donateurs- en ambassadeurs contact op te laten nemen of direct te laten doneren. Precies wat je wilt bereiken.

Heb je nog niet eerder voor de camera gestaan? Dat maakt niet uit, Boekfunding helpt jou door middel van de juiste vragen te stellen, dat er een mooi verhaal uit rolt. Zodat jij zelfverzekerd en vol goede moed jouw pitch kan doen. Samen maken wij een script. Wil je weten welke eerste stap jij kan zetten? Check dan het kopje hieronder;

Script maken voor mijn crowdfunding video.

Alle materialen die jij aanlevert en/of de content die wij samen opnemen monteert Boekfunding tot een krachtige video dat zal zorgen voor een hoge betrokkenheid.

Stap 1: vertel een verhaal met passie, grijp de kijker zijn aandacht

De eerste 3 seconden zijn de secondes waarbij je de aandacht moet trekken van de kijken. Daarna verslapt de aandacht en wordt het wegklikken vergroot. De meeste video’s worden afgekeken die niet langer duren dan 30 seconden. Natuurlijk mag de video langer duren maar liever niet langer dan 2 minuten. Het is dus belangrijk om te plannen wat jij wilt zeggen. Want wanneer jij de camera aanzet en maar begint te praten, is de kans groot dat je heel veel praat maar weinig zegt. Vandaar, het script!

Zoals je hiernaast las, moeten de eerste 3 seconden pakkend zijn. Het is belangrijk om meteen met de deur in huis te vallen. Welke emotie wil je teweegbrengen? Weet je welk publiek je wilt raken en wat kenmerkend is voor deze groep? Wat is de tone of voice?

Vertel een verhaal dat persoonlijk is, met een begin, midden en eind. Een pakkende methode is om de kijker direct aan het denken te zetten. Begin dus met een vraag. Zorg dat de kijker zich aangesproken voelt.

Stap 2: informeer en leg je plannen uit

Wanneer je de aandacht hebt getrokken en de eerste 3 seconden hebt doorstaan is het van belang om jouw ideeën van het boek verder uit te leggen. Laat vooral zien, in plaats van te veel praten. Het is ook mooi om met beeld te werken waarin jij als voice-over iets vertelt. Ga niet te diep in op details, het gaat om het gevoel dat jij achterlaat bij de kijker. Eigenlijk indirect niet het boek.

Stap 3: neem alle vragen weg zoals ‘wat heb ik eraan?’

Veel mensen trekken niet zomaar hun portemonnee. Wees dus transparant in de tegenprestaties en waar hun geld naar toegaat. Geef een tijdlijn waarin zij hun tegenprestatie ontvangen en waarin zij nog meer kunnen bijdragen gedurende de campagne (bijv. het helpen kiezen van een cover). Waar sta je in het schrijven van het boek? Is het er al? Of moet je nog beginnen?

Stap 4: de conclusie van je verhaal

Wij gaan ervanuit dat jouw project een succes wordt. Je hebt jouw droom kunnen verwezenlijken, het boek is uit. Hoe ziet de wereld er dan eruit? Wat levert het op? Maak dit zo helder mogelijk. 

Stap 5: actie!

Alle potentiele donateurs- en ambassadeurs weten nu precies wat jij gaat doen, hoe je dit wilt doen en wat het ook hen oplevert. Nu is het tijd om het verhaal af te sluiten en te vragen of zij meegaan in jouw verhaal. Vraag niet zomaar om hulp of donaties, maar verpak het mooi. Mensen helpen graag mensen. Laat bijvoorbeeld zien dat jouw achterban jou al aan het steunen is, zodat de mensen die jou niet kennen daarin meegaan.

Nu kan je aan de slag met het schrijven. Boekfunding helpt jou graag verder in een vorm van ondersteuning voor het maken van een sterke video voor jouw project.