Wanneer moet je niet aan crowdfunding voor je boek denken en tips om dat juist wel te doen

Het lijkt een goed plan. Je schrijft je boek en de kosten (die al makkelijk in de duizenden euro’s lopen), worden door geïnteresseerden in je boek opgehoest. Zo staat je boek snel in de markt. Of toch niet? Crowdfunding voor je boek is in een aantal gevallen niet slim en in andere gevallen toch ook weer wel.
Waarom geen crowdfunding voor je boek?

Met crowdfunding kom je in beeld en vertel je over je boek. Je maakt het groots bekend en je wordt als het ware het gezicht achter de inhoud van je boek. Als je geen zin hebt in alle (media)aandacht en het promoten van je boek en liever gewoon een boek schrijft en verder niets, dan raden we crowdfunding niet aan. Als je ook niet van plan bent om een website te (laten) bouwen (als je die nog niet hebt) en niet wilt investeren in je tijd om je netwerk in te zetten tijdens de crowdfunding, lijkt dit niet een pad voor jou om te bewandelen.

3 tips om wél aan crowdfunding te denken
         1. Onderzoek je netwerken

Netwerken worden vaak onderschat. Stel dat je nog geen volgers of een professionele website heb, dan kun je crowdfunding starten als je goede contacten hebt met je netwerk en zij jouw ambassadeurs willen worden tijdens de crowdfunding. Zie dat voor je als een druppel die in het water terecht komt en al snel een rimpeleffect geeft. Als jouw vriendin, familielid of collega zijn netwerk inzet voor jou, boek je zelfs met een klein netwerk toch grote resultaten. Maak daarin een afweging en onderzoek of jouw netwerk (en dat van de anderen) bestaat uit potentiële geïnteresseerden van het thema van jouw boek. Wil je bijvoorbeeld een boek schrijven over het gebruik van nieuwe technologieën in de tandheelkunde en jouw netwerk is juist bang voor de tandarts, dan zal dat niet echt zoden aan de dijk zetten. Maar stel dat die kennis van jou tandarts is en heel enthousiast is over jouw deskundigheid en hij je hiermee wil helpen, valt dat misschien heel positief uit en is crowdfunding zeker een overweging waard.

       2. Ga uit je comfortzone en leer iets nieuws

Heb je een missie en passie voor het thema van je boek, en wil je daar veel, of nog liever, álles voor doen? Denk dan zeker aan crowdfunding. Als je namelijk koste wat kost je zinnen zet op je project, dan betekent dat ook vaak dat je uit je comfortzone komt. Wij zien vaak genoeg dat mensen die eerst cameraschuw waren toch een training gaan volgen om leuke video’s te maken (denk eens aan de videovakvrouw, zij is echt heel goed) en vervolgens elke week wel hele leuke dingen posten op social media en daarmee hun netwerk opbouwen. Want het succes van je boek en natuurlijk ook de verkoop ervan hangt voor het grootste deel af van de zichtbaarheid van je onderwerp (en dus van jou).

       3. Denk vooruit, zoek een uitgever

Als je al een uitgever hebt die je boek uit wil geven, scheelt dat veel werk. Hij weet precies hoeveel kosten het maken en uitgeven van een boek met zich meebrengt. Een duidelijke begroting vooraf voorkomt teleurstelling. Als je al een uitgever hebt, is het ook makkelijker om ergens naar toe te werken en begin je zelfs al je crowdfunding als je boek nog niet eens af is (of zelfs als je er nog aan moet beginnen en je alleen het idee uitgewerkt hebt). Je weet dan ook zeker dat je boek er gaat komen! Steeds vaker sluiten uitgevers zich aan bij Boekfunding.nl om de financiering van een boek én het vooraf op gang brengen van een community van geïnteresseerde, toekomstige lezers te realiseren.

Wil je weten of jouw boek geschikt is om aan te melden bij www.boekfunding.nl? Neem dan contact op met ons via thom@boekfunding.nl