Wat doe je in de tussentijd als je boek wordt gemaakt?

Zodra je boek bij de drukker ligt, is het tijd om door te gaan met de promotie ervan. Dit kan betekenen dat je boeksigneersessies organiseert, lezingen geeft, interviews aflegt met (lokale) media of deelneemt aan boekenbeurzen en festivals. Hoe meer betrokken je bent bij de promotie van je boek, hoe groter de kans op succes. Wat kan je nog meer in de tussentijd doen?’

 

Plan je boeklancering alvast

Een succesvolle boeklancering vereist planning en voorbereiding. Gebruik de tijd terwijl je boek bij de drukker ligt om je boeklancering tot in de puntjes te plannen. Dit omvat zaken als het selecteren van een locatie, het uitnodigen van gasten, het regelen van de catering, het opzetten van een boekenverkoopstand en het promoten van het evenement. In overleg met de uitgever en de drukker weet je wanneer je boeken klaar zijn. Zorg dat de datum van de lancering niet te krap zit op de datum van uitgifte. Je hoeft geen 2 weken speling te houden natuurlijk maar wees er zeker van dat je de boeken ook echt op die datum binnen hebt.

 

Vraag om recensies

Begin met het benaderen van recensenten en influencers die mogelijk geïnteresseerd zijn in het bespreken van je boek. Dit kunnen professionele recensenten zijn, maar ook bloggers, vloggers en podcasters die een invloedrijke stem hebben binnen jouw doelgroep. Zorg ervoor dat je ze een exemplaar van je boek aanbiedt en vraag om eerlijke feedback. Je kunt ook een pdf sturen als je dichter op het moment van uitgifte van je boek wilt zitten. Bekende mensen staan hier vaker open voor dan je denkt. Zoek iemand uit die in jouw vakgebied bekend is en die jij zelf ook bewonderd. Stuur een mail met daarin de redenen dat jij deze persoon bewonderd en wanneer er interesse is stuur je de pdf op. (doe dat niet al direct).

Bouw een buzz op

Maak gebruik van de tijd terwijl je boek bij de drukker ligt om een buzz rond je boek op te bouwen. Dit kan onder meer inhouden dat je teasers deelt op sociale media, voorpublicaties aanbiedt aan je lezerspubliek, gastblogs schrijft voor populaire websites binnen jouw niche en deelneemt aan interviews en podcasts om over je boek te praten. Zo gaat jouw boek alvast rondzingen. Heel vaak denken mensen dan al dat je boek gepubliceerd is. Niet iedereen leest even goed op social media namelijk of vangt alleen een glimp op van jouw boodschap. Als je blijft delen op social media krijgt ook deze laatstgenoemde doelgroep interesse in jouw boek.

 

Werk aan je marketing voor de lange termijn

Hoe wil je in de toekomst dat jouw boek onder de aandacht komt? Je hebt inmiddels ervaring met de marketing op de korte termijn maar de lange termijn vraagt weer een andere aanpak. Denk na over hoe je je boek onder de aandacht wilt brengen, zowel online als offline. Dit kan onder meer inhouden dat je een website opzet, actiever wordt op sociale media, persberichten verstuurt naar media en blogt over onderwerpen die verband houden met je boek.

 

Ontspan!

De meeste auteurs zijn na het schrijfproces moe. Vergeet daarom vooral niet om zelf ook te ontspannen. Het proces van het publiceren van een boek kan ook domweg stressvol zijn, dus zorg ervoor dat je voldoende rust neemt, gezond eet en tijd doorbrengt met dingen (en mensen) die je leuk vindt. Een gezonde geest en lichaam zullen je helpen om het meeste uit je boekpublicatie te halen.