Wat te doen als je het doelbedrag niet haalt?

Stel: je zit midden in jouw campagne en het ziet ernaar uit dat je jouw doek niet zal halen. Wat doe je dan?

Als je alles – echt alles – hebt geprobeerd en jouw campagne wil maar niet gefund raken, dan kan je best zelf de stekker eruit trekken. Campagne voeren kost heel wat tijd en geld en als je merkt dat je niet aan een bepaald momentum raakt, is beëindigen de beste optie. Ook naar reputatie toe, is het beter om zelf te stoppen in plaats van de campagne te laten doorlopen. Wanneer je dit doet, ga je uiteraard evalueren waarom het niet gelukt is. De meet voorkomende redenen waarom een crowdfundingcampagne niet succesvol is, zijn:

Geen vraag naar jouw boek

De belangrijkste reden waarom een crowdfunding campagne is nog altijd een gebrek aan vraag in de markt. Het kan dus simpelweg zijn dat er onvoldoende interesse is in jouw product of dienst. Crowdfunding is de meet accurate vorm van marktonderzoek omdat je er meteen de betalingsbereidheid nagaat. Het kan zijn dat mensen jouw product of dienst wel leuk vinden, maar net niet leuk genoeg om ervoor te betalen Door de crowdfunding te lanceren, heb je jezelf in dit geval behoed voor foute investeringen.

Het verkeerde kanaal

Soms zit de doelgroep van jouw project niet op crowdfundingplatformen of is het moeilijk om hen op een platform te laten bijdragen. Zoiets kan je op voorhand onderzoeken, maar het kan ook zijn dat je een andere doelgroep aanspreekt dan je voor ogen had.

Te weinig voorbereidingstijd

Het kan ook zijn dat je niet goed voorbereid start aan een campagne. Een campagne financiert zichzelf niet. Zonder en goede communicatieaanpak ben je verloren nog voor je begonnen bent. Hol je achter de feiten aan? Ben je tijdens de campagne nog intensief bezig met het maken van content? Dan heb je te weinig voorbereidingstijd gerekend. Zonder voorbereiding heb je geen community van mensen klaarstaan, wat het moeilijker maakt om een publiek te mobiliseren. Soms merk je dit pas wanneer je effectief aan de campagne begonnen bent, maar dan is het al te laat. De campagne beëindigen en alle energie gebruiken voor een tweede beter voorbereide campagne is dan jouw beste optie.

Verkeerde timing

In een te vroeg stadium crowdfunden wanner jouw project nog niet voldoende concreet is voel je aan het verhaal dat je brengt. Merk je dat de crowd veel vragen of dat mensen niet warmlopen voor jouw project omdat er veel hiaten zijn als je het pitcht? Dan staat jouw verhaal niet op punt. Keer terug naar het begin en probeer jouw verhaal op te bouwen vooraleer je je opnieuw waagt aan een crowdfundingcampagne.

Een tweede kans

Heb je een campagne gelanceerd die niet succesvol was? Dat hoeft niet meteen het einde te betekenen van jouw crowdfunding avontuur. Evalueer wat de reden is geweest van het falen van

jouw campagne.  Doe dit door funders en mensen die niet hebben gefund aan te spreken en hun te bevragen. Merk je dat het komt door de verkeerde timing of te weinig voorbereiding? Ga dan terug naar het begin. Werk aan je verhaal en jouw communicatie. Lanceer je een tweede keer? Zorger dan wel voor dat je met een nieuwe branding naar buiten komt.